Är privatleasing av bilar framtiden för bilhandlare?

Är privatleasing av bilar framtiden för bilhandlare?

Privatleasing av personbilar växer så det knakar i Sverige. I alla fall enligt statistik från Bilregistret som privatleasingtjänsten leaseonline.se har sammanställt. Där framgår det att privatleasing ökat med 300 procent när man jämför första halvåret 2012 med samma period 2015. Ökningen innebär att i Sverige har andelen som privatleasar gått från 4,7 procent 2012 till 13,8 procent 2015.

- Jag tror att många kunder upplever att det är både enklare och tryggare att privatleasa bil istället för att köpa. Du slipper kontantinsats, får en fast månadskostnad där det mesta ingår och behöver inte vara orolig för oförutsägbara utgifter. Det ger ett bekymmersfritt bilinnehav, säger Sverker Andersson, vd på Leaseonline.se.

Men tittar vi utomlands så har vi i Sverige haft en relativt seg utveckling. I USA uppskattas privatleasingen till runt 50 procent av privatmarknaden, och i Tyskland ligger den siffran på över 40 procent enligt pressmeddelande från Leaseonline.se.

Stora möjligheter för svenska bilhandlare

När jag läser på svenska bilhandlares webbplatser idag så är min generella känsla att man inte riktigt utnyttjar möjligheten med privatleasing. Många erbjuder det, men det känns väldigt begränsat och krångligt. Detta, tillsammans med det svenska konsumentskyddet kring att hyra, skulle också kunna vara anledningen till att vi inte ligger lika långt framme som andra länder.

Vi drar oss för att ingå längre kontrakt med fasta månadskostnader när vi inte är 100% säkra på hur det fungerar. Parallellt med detta hör vi skräckhistorier i media från privatpersoner som råkat illa ut på grund av leasingavtal som varit helt felviktade och att det inte är helt klart i vilken utsträckning de konsumenträttsliga reglerna kan tillämpas.

Så här säger Motormännen om konsumentskydd och privatleasing:

- Eftersom det i princip rör sig om hyra är det inte alltid helt klart i vilken utsträckning de konsumenträttsliga reglerna blir tillämpliga. Det finns nämligen ingen lag som handlar om just hyra av lösa saker. Det beror därför mycket på hur avtalet har utformats och om det slutliga syftet med leasingen är att leasetagaren ska bli ägare till bilen. Det är inte så att man som enskild leasetagare står utan konsumentskydd, men det är inte lika tydliga regler som vid vanligt köp. Om något går fel kan det därför visa sig vara betydligt mer komplicerat att ställa till rätta på rättslig väg än om saken hade gällt ett kreditköp.

Trenden kring privatleasing ökar, trots ett svagt konsumentskydd lagmässigt och begränsade erbjudanden, vilket för mig visar hur starkt intresset av privatleasing är. De bilhandlare som kan kommunicera sina erbjudanden på ett bra sätt, utforma avtal som är rättvisa för båda parter, och verkligen visa fördelarna med privatleasing anser jag ha stora möjligheter att få fler bilar i ruljangs.

Jag vill avsluta med vad jag tror är de tre viktigaste sakerna för att lyckas med privatleasing:

  1. Formulera tydliga och rättvisa avtal så att det är solklart vad som gäller.
  2. Visa fördelarna med privatleasingen.
  3. Kommunicera erbjudandet på ett bättre sätt.

Anna Persson
VD, Formac AB

Källor
Press
Motormännen

Logga in på ditt konto


Inget konto? Skapa ett här

Favoriter

    Det finns inga favoriter i din lista.

    Varukorg

    Töm varukorgen
    Varukorgen är tom