Motorcykelns framtid

Motorcykelns framtid

Det finns många diskussioner om självkörande bilar, men endast en del av dem handlar om hur e-mobilitet och autonom körning påverkar motorcykelns framtid.

Men det är värt att titta på självgående tekniker, uppkopplade system och batterier av framtidens motorcykel, för det som utvecklas inom bilindustrin kan också utvecklas till en trend inom mc-branschen. Kina och Indien gör det redan. En myriad av el-mopeder befolkar de lokala gatorna. Vissa har ett batteri som kan dras ut ur ramen med ett enkelt handtag och bäras in i hemmet för laddning.

Bara i den kinesiska staden Qingdao produceras 25 miljoner elektriska mopeder varje år, och dessa behöver inte nödvändigtvis alltid vara tråkiga. Den österrikiska tillverkaren Johammer t.ex. har en relativt futuristisk el-motorcykel med en räckvidd på 20 mil.

Anslut dig till motorcykeln

Ser vi på digitaliseringsområdet så blir det alltmer vanligt även för motorcykeln att smartphones är anslutna till fordonet. Vägkartor, musik och andra applikationer kommer från mobiltelefoner men trenden stannar inte för motorcykeln. Bild och ljud kan fås antingen via integrerade bild- eller pekskärmar eller flyttas direkt in i hjälmen. Framtida synergier med hjälmens visir är bara en tidsfråga.

Självbalanserande motorcykel

Nya koncept kring hur tvåhjulig rörlighet kan se ut i framtiden utvecklas för närvarande. Förutom unga företag och studentprojekt visar även etablerade tillverkare som Harley-Davidson med sin LiveWire hur framtiden skulle kunna se ut. Flera är rena konceptmotorcyklar, men inte allt stannar på planeringsstadiet.

Hondas så kallade Riding Assist är en självbalanserande motorcykel som även kan följa föraren. Den kräver inget sidostativ och förblir stabil även vid låga hastigheter. Mer konkret är BMW, som med sin R 1200 GS visar upp en elektrisk och autonom motorcykel från sin mest övertygande sida. Fordonet introducerades nyligen för allmänheten på CES 2019 i Las Vegas.

Självkörande motorcykel

Självkörande motorcyklar är dock inte något nytt. Redan vid DARPA Grand Challenge för autonoma fordon 2004, presenterade Anthony Levandowsky en autonom motorcykel. Trots att de hårdaste mc-entusiasterna först ropade högt och förmodligen inte ens kunde föreställa sig att flytta den manuella styrningen från motorcykeln finns det bra argument för varför man borde titta på denna teknik. 2017 dog i Sverige 36 personer i motorcykelolyckor, 234 skadades allvarligt. En siffra som har varit stabil i flera år.

Precis som med bilen brukar unga motorcyklister tendera att köra mer aggressivt och med en högre hastighet utan att ha motsvarande erfarenhet. Äldre förare däremot kan ha mer körerfarenhet men reagerar långsammare på grund av sin ålder. Vissa märken har en relativt gammal kundkrets. Den nuvarande genomsnittliga åldern för t.ex. Harley Davidson-ägare är nästan 50 år. Ett självstyrande system som upptäcker och korrigerar körfel i god tid kan då hjälpa att undvika många olyckor.

Flygande motorcyklar och 3D-tryck

Avslutningsvis tar vi oss en kort titt på några framtidsvisioner som kanske känns mycket futuristiska idag, men kanske ser vi redan om några år de första flygande motorcyklarna även på svenska ”vägar”.

Även med 3D-trycket öppnar sig nya möjligheter och visar mot en ännu mer individualiserade mc-bransch. Vad vi än tror om framtiden för en elektrisk självkörande motorcykel så är det en spännande tid vi har framför oss.

Frank Wetter
Marknadskoordinator

Logga in på ditt konto


Inget konto? Skapa ett här

Favoriter

    Det finns inga favoriter i din lista.

    Varukorg

    Varukorgen är tom