Hallå där, Carina Brithén

Hallå där, Carina Brithén

Carina Brithén, Grafiker på Formac, svarar på frågor om sin bakgrund, rollen på Formac, utmaningar, och hur det går till att ta fram tryckgrafik.

Berätta kort om din bakgrund och din roll på Formac

Min resa inom den grafiska branschen började för redan 27 år sedan. Min far var fotograf och scannerförare, som drev sitt egna bolag. På den tiden gick tekniken väldigt fort framåt, och det gällde att hänga med eller försvinna. Skiftet till datorer för att ta fram tryckgrafik skedde snabbt, och min far behövde någon som kunde lära sig ett helt nytt sätt att arbeta med tryckgrafik på.

Jag hade precis slutat gymnasiet, och visste inte ens vad en högupplöst eller lågupplöst bild var. Så det bar iväg till Stockholm för utbildning i användningen av datorer för tryckgrafik, för att sedan löpande bli upplärd av min far i den ”gamla skolan” så att säga. Med hans kompetens inom tryck, min växande förståelse för det tillsammans med min datorkunskap, klarade vi teknikskiftet, medan många andra företag föll bort.

Sedan dess har jag mer eller mindre bara fortsatt att arbeta och utveckla mig inom den grafiska branschen på olika sätt och för olika företag. För lite över två år sedan började jag på Formac som grafiker. I min roll på Formac hjälper jag våra kunder att på bästa sätt realisera sitt budskap grafiskt när vi trycker det åt dem.

Vad är det mest utmanande och utvecklande med ditt arbete?

Varje situation är unik, ibland är det väldigt specifikt vad kunden önskar och de levererar bra vektoriserad grafik tillsammans med tydliga instruktioner till oss. Då handlar det om att säkerställa att det går att trycka så som kunden önskar det, och att det blir bra.

Men det vanligaste scenariot är att kunden har en tanke, men man vet inte exakt hur man vill ha det, och man har kanske inte heller någon logga eller grafik i ett format som går att trycka med något vidare resultat. Det är just vid dessa tillfällen som det gäller att vara kreativ och jobba fram förslag, vektorisera grafik och identifiera typsnitt med mera. Där i ligger utmaningen och utvecklingen för mig personligen. Och detta arbete sker tillsammans med mig, kunden och säljaren på Formac.

Berätta lite hur det går till när du tar fram tryckgrafiken när det bara finns en idé hos kunden

Hur det går till är lite beroende på vad vi ska trycka på och vilken tryckteknik som ska användas. Tryckoriginalen jag tar fram anpassas helt efter detta.

Men för att generalisera lite så börjar det så klart med att säkerställa att vi kan använda den grafiken som kunden skickat till oss. Oftast en logga. Är den inte vektoriserad så behöver det göras, det vill säga ”rita” om grafiken så att den består av linjer istället för punkter. Detta medför att vi kan trycka grafiken hur stor eller liten som helst med bibehållen kvalitet. Själva vektoriseringen kan ibland bli väldigt komplex och tidskrävande, det beror helt och hållet på hur grafiken ser ut.

Om det är fristående texter iblandade i trycket så behöver vi antingen hitta rätt typsnitt, eller som det ibland kan vara, identifiera ett typsnitt i ett redan tryckt material. För identifiering av typsnitt har Formac mjukvaror och bibliotek som gör att vi kan få fram exakt typsnitt eller ett väldigt snarlikt typsnitt.

Sen har vi färgsättningen, som ibland kan vara enkel men också ibland väldigt komplex och beroende av tryckteknik. Så här kontrollerar vi löpande under processen så att rätt profiler används och att det fysiska trycket blir som det exempel (korrektur) kunden kommer att se. Vi sparar också fysiskt allt vi trycker i huset åt kunder, under en ganska lång tid dessutom, för att kunna gå tillbaka till det verkliga exemplet och kontrollera.

Tusentals sparade fysiska tryckexempel

Sedan handlar det om att kombinera allting, positionera det och se till att det ser bra ut. Vi skickar sedan ett korrektur (exempelbild) till kunden på hur det kommer att se ut. Det är inte heller helt ovanligt att vi skickar flera korrektur samtidigt till kunden, så att kunden har lite att välja mellan.

Exempel på korrektur

Efter eventuella anpassningar baserat på kundens synpunkter, så har vi tillslut ett godkänt korrektur. Då färdigställer jag tryckoriginalet och gör det redo för produktion. Hur det ska tryckas och på vad avgör också vilken information som behöver finnas i originalet. Det han exempelvis handla om skärbanor som måste in om det är en dekal som ska skäras ut direkt efter trycket.

Den godkända korrektursfilen och även tryckoriginalet, loggor, typsnitt med mera sparas sedan i ett bibliotek vi har på Formac, för de tillfällen vi ska trycka samma sak igen åt kunden. Idag har vi hundratusentals tryckfiler, och detta är också något som jag aktivt underhåller så fort något behöver ersättas eller ändras.

Om du fick belysa något kring Formac som man kanske inte känner till, vad skulle det vara?

Jag tror inte så många känner till vad vi faktiskt kan göra tryckmässigt. Förutom en enormt bred kompetens inom tryck i produktionen, säljavdelningen och den grafiska avdelningen, så har vi en fantastisk och moderna maskinpark. Vi har allt från multipla rullprintrar till planprint, transfermaskin, skärmaskiner, lamineringsmaskin och domemaskin (för 3D-effekt). Vi kan lösa det mesta tryckmässigt i huset, oavsett om det handlar om högkvalitativa tryck som är någon millimeter till flera meter stort. Samma sak gäller vilket material vi kan trycka på. Och skulle vi mot förmodan inte kunna göra det i huset har vi partners som definitivt kan göra det.

Logga in på ditt konto


Inget konto? Skapa ett här

Favoriter

    Det finns inga favoriter i din lista.

    Varukorg

    Varukorgen är tom